The brewery's solar park generates about 30% of the energy it needs
The brewery of Kamenitza AD in Haskovo is brewery Number 1 in the global Molson Coors Group for the second year in a row. Every year, over 20 production facilities compete for the recognition; their performance is evaluated on the basis of 13 indicators. Some of the leading KPIs include: consumption of resources such as water and electricity, effectiveness of the production process and the packaging lines, average time between unplanned outages etc. The indicators of each brewery are followed and compared on a monthly basis through the year. The name of the best performing brewery is announced during the first trimester of the following year.
At the end of last year it was on the territory of the Haskovo brewery where Kamenitza AD and Molson Coors realised their largest project for sustainable development: the construction of their own solar park. The facility covers over 13,000 sq.m and is the first of its kind for the Molson Coors group in Europe. The investment is of 3 million leva and construction took 8 months. All panels are on the roof of the brewery buildings, and do not take additional ground. After it started operating, the solar park has generated about 30% of the electricity that the brewery needs. The company buys the rest 2/3 from its own supplier of green energy. Before starting covering a significant part of its energy needs on its own, as early as the beginning of 2022 the brewery was working with energy supplied entirely from renewable sources.
In the near future the solar park will be expanded with 5,000 sq.m and increase of the generated energy. The investment is part of Molson Coors's global long-term strategy for sustainable development "Our Footprint" followed by all companies in the group.
The company made one of its most important investments for encouraging sustainable production as early as 2015 – the construction of the first anaerobic reactor in Bulgaria's brewing industry. This is basically the first step in the process of treatment of the brewery's wastewaters; between 5% and 15% of the biogas created in the process is used back in production. The brewery's treatment plant also treats the wastewater of the entire North Industrial Zone of Haskovo – an engagement that Kamenitza AD took upon a couple of years ago to increase its positive impact on the local environment.
Пивоварната на Каменица в Хасково е №1 за втора поредна година в групата на Molson Coors
Соларният парк на пивоварната генерира около 30% от електроенергията, необходима за функционирането ѝ
Пивововарната на "Каменица" АД в Хасково е пивоварна №1 в групата на глобалната Molson Coors за втора поредна година. За отличието всяка година се борят над 20 производствени центрове в целия свят, чието представяне се оценява по 13 показатели. Част от водещите KPI включват: консумация на енергия като вода и електричество, ефективност на производствения процес и на опаковъчните линии, средно време между непланирани спирания и други. Показателите на всяка пивоварна се следят и сравняват на месечна база през цялата година, като името на най-добре представилия се завод става ясно в първото тримесечие на следващата година.
В края на миналата година именно на територията на пивоварната в Хасково "Каменица" АД и Molson Coors реализираха най-мащабния си проект в посока устойчиво развитие с изграждането на собствен фотоволтаичен парк. Съоръжението се простира на площ от над 13 000 кв.м и е първият по рода си проект в групата на Molson Coors в Европа. Инвестицията в изграждането на фотоволтаиците е на стойност 3 млн. лв., а за реализирането ѝ са необходими 8 месеца. Всички панели са разположени на покрива на сградите на пивоварната, без да заемат допълнителна земна площ. След като е въведен в експлоатация, соларният парк генерира около 30% от електроенергията, необходима за функционирането на пивоварната, а останалите 2/3 компанията закупува от свой доставчик на зелена енергия. Преди да започне да покрива голяма част от енергийните си нужди сама, пивоварната функционира със закупена енергия от изцяло възобновяеми източници още от началото на 2022 г.
В следващите години предстои разширяване на площта на парка с нови 5000 кв.м и увеличаване на генерираната електроенергия. Инвестицията е част от глобалната дългосрочна стратегия за устойчиво развитие "Нашият отпечатък", която следват всички компании от групата на Molson Coors.
Една от най-важните инвестиции, които компанията прави, за да насърчи устойчивото производство още през 2015 г., е изграждането на първия в бирената индустрия в България анаеробен реактор. Той е своеобразно първо стъпало на пречистване на отпадъчните води от завода и произвежда биогаз, от който между 5 и 15% се използват обратно в производството. Освен собствените отпадъчни води, пречиствателната станция към пивоварната пречиства и отпадъчните води на цялата Северна индустриална зона в Хасково – ангажимент, който "Каменица" АД поема преди няколко години, за да увеличи позитивното си въздействие върху околната среда в района.
-
COMMENTING RULES
Commenting on www.vagabond.bg
Vagabond Media Ltd requires you to submit a valid email to comment on www.vagabond.bg to secure that you are not a bot or a spammer. Learn more on how the company manages your personal information on our Privacy Policy. By filling the comment form you declare that you will not use www.vagabond.bg for the purpose of violating the laws of the Republic of Bulgaria. When commenting on www.vagabond.bg please observe some simple rules. You must avoid sexually explicit language and racist, vulgar, religiously intolerant or obscene comments aiming to insult Vagabond Media Ltd, other companies, countries, nationalities, confessions or authors of postings and/or other comments. Do not post spam. Write in English. Unsolicited commercial messages, obscene postings and personal attacks will be removed without notice. The comments will be moderated and may take some time to appear on www.vagabond.bg.
Add new comment